محصول ایران انتقاد مدیریت خبر کاریکاتور

محصول: ایران انتقاد مدیریت خبر کاریکاتور

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز سیاسی متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ شروع شده است و کاندیداها در این مناظره با عنوان “اجتماعی” دیدگاه‌های خود را

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    مناظره ۶ کاندیدای ریاست جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ شروع شده است و کاندیداها در این مناظره با عنوان “اجتماعی” نظر های خود را به بحث گذاشتند.

    طبق برنامه قبلی، جهت محل استقرار کاندیداهای ریاست جمهوری یک قرعه کشی انجام شد و بر این اساس، هاشمی طبا در صندلی شماره ۱، روحانی در صندلی شماره ۲، قالیباف در صندلی شماره ۳، جهانگیری در صندلی شماره ۴، رئیسی در صندلی شماره ۵ و میرسلیم در صندلی شماره ۶ مستقر خواهند شد. بر اساس این قرعه کشی، قالیباف بین جهانگیری و روحانی خواهد نشست.

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    متن کامل سخنان کاندیداها در این مناظره را در ذیل بخوانید:

    * مرتضی حیدری مجری:  با درود بی کران به روح پرفتوح امام عزیز و شهدای گرانقدر دفاع مقدس به خصوص شهدای اخیر اتفاق مرزبانی حضور یکایک حضار محترم بینندگان محترم و ملت شریف کشور عزیزمان ایران سلام عرض می کنم.

    عصر روز جمعه شما به خیر

    اینجا استودیو ۱۱ صدا و سیمای جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران هست؛ خاص برگزاری مناظرات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران. خداوند منان را شاکریم که نخستین مناظره ما مصادف با نخستین روز شعبان و آخرین مناظره ما مصادف با نیمه شعبان سالروز میلاد حضرت ولی عصر(عج)، همه اعیاد را به شما تبریک عرض می کنم به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام حضرت محمد درود می فرستم و امیدوارم به برکت این ایام برنامه های خوبی را بتوانیم تقدیم شما بینندگان عزیز کنیم.

    مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ شروع شده است و کاندیداها در این مناظره با عنوان “اجتماعی” دیدگاه‌های خود را

    ما سه برنامه مناظره خواهیم داشت؛ نخستین آن امروز هست، بعدی روز ۱۵ اردیبهشت و بعدی ۲۲ اردیهبشت، با حضور همه نامزدهای محترم دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تقدیم شما خواهد شد.

    مناظره ما در سه بخش تقدیم شما بینندگان می شود؛ در بخش اول به قید قرعه نامزدهای محترم در جایگاه قرار می گیرند و به سؤالی که آن هم به قید قرعه گزینش می شود به مدت چهار دقیقه پاسخ می دهند؛ سپس نامزدهای دیگر دو دقیقه وقت خواهند داشت تا صحبت های نامزد حاضر در جایگاه را نقد کنند بعد نامزد حاضر در جایگاه ۵ دقیقه وقت خواهد داشت تا پاسخ دهد، این روال جهت هر شش نامزد تکرار می شود.

    در بخش دوم، ما جهت هر نامزد یک سؤال خواهیم داشت که به مدت دو دقیقه به آن پاسخ خواهند داد. در بخش نهایی نیز هر کدام از نامزدها ۳ دقیقه وقت خواهند داشت تا مباحث مطروحه را جمع بندی کنند.

    به لحاظ محتوا، حوزه پرسشها اجتماعی از مهمترین و گسترده ترین حوزه های هر جامعه ای است که ارتباط تنگاتنگ و وسیعی با همه حوزه های سیاسی اقتصادی فرهنگی و حتی امنیتی دارد به همین علت و با توجه به تأکیدات مکرر ارکان عالی نظام بر حوزه احتمالی سؤالات برنامه مناظره امروز عمدتاً حول پرسشها اجتماعی خواهد بود و طبعاً با توجه به ارتباط آن به سایر حوزه ها می تواند وارد سایر حوزه ها بشود.

    نامزد محترم شماره ۶، جناب آقای میرسلیم، تقاضا می شود به جایگاه بیایند.

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    ** پرسش اول: جناب آقای میرسلیم، بفرمایید طرح و برنامه ۴ ساله شما جهت مدیریت حاشیه نشینی و جلوگیری از این پدیده چیست؟

    ** سید مصطفی میرسلیم:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶ شروع شده است و کاندیداها در این مناظره با عنوان “اجتماعی” دیدگاه‌های خود را

    مهمترین سرمایه که در هر کشروی وجود دارد، نیروی انسانی آن هست؛ این نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادی که نیروی انسانی دارد، همکاری کند در پیشرفت کشور.

    *میرسلیم: عدم توجه به آمایش سرزمینی موجب روی آوردن روستائیان به شهرها شده است است

    در کشور ما استان ها هر کدام از استعدادی برخوردار هستند و نیروی انسانی ما نیز با این استعدادها باید به شکوفایی برسند. عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمین متاسفانه موجب شده است است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه ها روی بیاورند.

    این مسئله که پدیدار شده است به پرسشها متعدد اجتماعی، فرهنگی امنیتی و اقتصادی منجر شده است هست. ما چاره ای که جهت حاشیه نشینی در نظر گرفته ایم بازگشت به سیاست های آمایش سرزمین توزیع صحیح جمعیت به خاص بکاریگری صحیح منابع آب در کشور هست. چون آب است که منبع اساسی است و به علت عدم استفاده صحیح از منابع آب بسیاری از روستاهای ما متاسفانه مواجه با حالت بیابان ی شده است اند و روستائیان به شهرها روی آورده اند.

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    یکی از دلایل بی توجهی به منابع آن استفاده از چاه های عمیق و غیرمجاز و از بین رفتن شبکه های قنات در کشور است.

    این روستائیان که نتوانسته اند درست از امکانات آبی استفاده کنند ناگریز به حاشیه شهرها پناه آورده اند و در آنجا با امکانات لازمی که جهت زندگی صحیح انسانی مواجه نشده اند و به شهرها آمده اند و تن به کارهایی داده اند که شخصیت انسانی آنها محترم شمرده نشده اند نتوانسته اند از بهداشت و درمان درست، آموزش و پرورش صحیح برخور دار شوند.

    ** مجری: آقای هاشمی طباء اگر نقدی دارید به صحبت های میرسلیم بفرمایید؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء در نقد میرسلیم:

    تشکر می کنم از صحبت های آقای میرسلیم، ولی مورد نیاز می دانم توصیه ای را مورد توجه قرار بدهم تا این بحث مقدار زیادی زیاد مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

    بحث آمایش سرزمینی بحث روستائیان و بحث آب یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما بر می گردد به زیستگاه انسان در حقیقت یک میراثی از گذشتگان، میراثی از خداوند است که به بشر عطا شده است هست. هنگامی که ما بحث های مختلفی در کنار هم قرار می دهیم و اولویت جهت آنها قائل نشویم موجب می شود بعضی از پرسشها که در چشم می خورد و مسائلی که کمتر به چشم می خورد به آن عنایت نشود.

    بنده می خواهم عرض کنم که واقعا سرزمین ما کشور عزیزمان ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال از بین رفتن هست؛ مثال های متعددی در این مورد است می خواهم عرض کنم که اولویت اولی که جهت کشور ما باید ما قائل بشویم توجه به زیستگاه ما حفظ کشور عزیزمان ایران است و اگر ما قرار باشد همه پرسشها را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار بدهیم این نظر جناب آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

    ** مجری: جناب آقای روحانی در خدمت شما هستیم.

    ** حسن روحانی در نقد میرسلیم:

    تشکر از آقای میرسلیم به خاطر توضیحاتی که در مسئله حاشیه نشینی که یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز است نه تنها کشور عزیزمان ایران بلکه اکثر کشورها یا حتی شاید بتوان گفت همه کشورها لااقل سراغ ندارم کشوری که امروز داشته باشیم که در آن حاشیه نشینی نباشد.

    معمولا حاشیه نشینی دور شهرهای بزرگ و کلانشهرهاست و ریشه این مسئله به عوامل متفاوت بر می گردد. یک عامل مهم آن مسئله بیکاری است و عدم درآمد کافی فردی که در یک شهر دور زندگی می کند یا در یک روستایی زندگی می کند و منابع درآمدیش کافی نیست و یا اینکه اصلا نمی تواند شغلی داشته باشد جهت اشتغال خودش ناچار است مهاجرت کند.

    مسئله دیگر مسئله عدم تعادل است.

    ** مجری: آقای قالیباف در خدمت شما هستیم.

    ** محمدباقر قالیباف در نقد میرسلیم:

    *قالیباف: ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم

    عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت ۱۰ تن از مرزبانان کشورمان. توصیه حاشیه نشینی؛ توصیه مهم و کلیدی است ما امروز حدود ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم که به علت وقت های نامناسب و بحران های اقتصادی به وجود آمده است.

    *قالیباف: ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسیده است

    ما باید در درازمدت و کوتاه مدت برنامه ریزی جهت این عزیزان داشته باشیم. معمولا دولت ها از این مسئله حمایت می کنند بخشی از این محرومین و کم درآمدها همین حاشیه نشین ها هستند. دولت هم در گذشته تدبیر کرده با یارانه به اینها کمک کند، ولی گله آدم ها این است که در هفت سال گذشته با توجه به زیاد کردن تورم و گرانی که اتفاق افتاده ارزش آن ۴۵ هزار تومان امروز به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسیده هست. گله اول آنها این است که آیا این زیاد کردن پیدا نمی کند، همپای تورم کشور.

    ** مجری: جناب آقای جهانگیری در خدمت شما هستیم.

    ** اسحاق جهانگیری در نقد میرسلیم:

    فکر می کنم حاشیه نشینی یک از مهمترین آسیب هاست که در کشور از پایتخت کشور عزیزمان ایران گرفته تا اصفهان، زاهدان و مشهد و شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد باید به این مردم به صورت جدی توجه کرد نباید به آنها به عنوان افراد غیرایرانی نگاه کرد.

    باید به آنها توجه شود خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده با برخورد بسیار علمی و دقیق و کارشناسی ما سازماندهی کرده ایم یک شورایی درست کردیم به نام شورای بازآفرینی مناطق سکونتی مردم بافت های میانه ای و حاشیه نشینی جهت سلامت آنها برنامه ریزی دقیقی شد.

    *جهانگیری: دولت تقریبا همه حاشیه نشین ها را بیمه کرده است

    تقریبا همه آنها در این دولت بیمه شدند، مسئله بهداشت آنها. جوانان آنها که به سن تحصیل می رسند از تحصیل محروم می شدند در این دولت جهت آنها برنامه ریزی شده است هست. کسانی که به سن تحصیل رسیده بودند و با محدودیت روبرو بودند.

    ** مجری: آقای رئیسی در خدمت شما هستیم.

    ** سیدابراهیم رئیسی در نقد میرسلیم:

    در مورد حاشیه نشینی مسئله اول آمار هست؛ آمار ۱۱ میلیون مربوط به سال ۹۲ هست؛ الان آمار شاید تا ۱۶ میلیون نفر بشود. آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی معلوم شود. توصیه دیگر یک بحث علمی و تحقیقی می کنیم که حاشیه نشینی دلایل آن چیست مثل اینکه روستاها کم آبی اینها علل است.

    *رئیسی: نوسازی و بهسازی منزل های حاشیه نشین ها باید نخستین اقدام عملی باشد

    سخن ما این است که با عزیزانی که در حاشیه شهرها هستند چه کنیم؟ نخستین گام مسئله نوسازی و بهسازی نسبت به مسکن و منزل آنهاست که حتما باید صورت گیرد نظام شهری باید ماموریت بگیرد و ساماندهی بکنند.

    نسبت به سرمایه گذاری دعوت بشوند صنایع دعوت بشوند و سرمایه گذاری بکنند و یک سامان جدی بکنند. حاشیه شهر مثل خود شهر.

    ** مجری: آقای میرسلیم در خدمت شما هستیم جهت پاسخ به نظرات دوستان.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در سخنان پایانی:

    من جهت چاره جویی تاکید می کنم بر کارها تکمیلی که باید صورت بگیرد. قطعا دولت محترم با بودجه های هنگفتی که هر سال در اختیار داشته در طول ۴ سال گذشته اقداماتی را انجام داده هست. جهت پیگیری به محرومان در مناطق حاشیه ای شهرها ولی کفایت نمی کند و ضرورت دارد به طور جدی قبل از اینکه ما مواجه با فاجعه های اجتماعی بشویم به مهار کردن این مسئله بپردازیم.

    اولا جهت بازگشت آنهایی که امکان بازگشت ارزش به روستاها و شهرهای کوچک میسر است باید آماده سازی صورت بگیرد. این آماده سازی به مهفوم آن است که ما قائل به اعمال مدیریت صحیح بر مدیریت آبی کشور بشویم. ۳۵۰ هزار چاه غیرمجاز یعنی از بین بردن منابع آبی کشور و فرو نشست زمین و متاسفانه ضایع کردن امکاناتی که می توانست به طور پایدار جهت تولیدات کشاورزی کشور باشد.

    *میرسلیم: امکانات اولیه رفاهی در روستاها باید فراهم شود

    دوم اینکه امکانات اولیه رفاهی در دِه باید فراهم شود که روستائیان احساس نکنند جهت تامین نیازمندی های خود ناچارند به شهرهای بیاند. در این زمینه کارهایی انجام شده است ولی کافی نیست و ناقص است.

    ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم در شهرهای ما جاذبه های کاذبی ایجاد شده است اند تا موجب شده است روستائیان مهاجرت کنند به شهرها و این راهی شده است جهت مهاجرت به شهرها.

    در حاشیه مناطق شهری هستند باید دقت کرد که انسان های شریفی هستند که به دلایل خاص اجتماعی به حاشیه شهرها پناه آورده اند باید از لحاظ آموزش و پرورش بسیار بسیار اهتمام بورزیم که کوچکترین نقصی در آموزش آنها ایجاد نشود. امروز مواجه هشتیم با ۱۰.۲ جمعیت کاملا بیسواد در کشور که برازنده جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نیست.

    اینها نشان می دهد که ما جهت آموزش و پرورش باید کارها جدی انجام بدهیم از نظر بهداشت کارها کافی نیست. همچنین امکانات اسکان باید جهت آنها به شکل مناسب فراهم شود اسکان اولیه که در آنجا وسایل اولیه جهت زیست سالم و مناسب فراهم شود هم اینکه طبقه ای را به تشویق به مهاجرت به سمت شهرها انجام نشود.

    مجموعه این کارها باعث می شود که بتوانیم از امکانات محیط زیستی استفاده کنیم و برویم.

    از امکانات خدادادی باید بهتر استفاده شود جهت تولید اشتغال الان در کشورمان مواجه هستیم با مهاجرت هایی که موجب شده است که بیکاری در بعضی از نقاط شهری رشد کند و این باعث گرفتاری های ثانوی می شود از جمله عدم تشکیل خانواده، ناپایداری اوضاع جوانان و پرسشها امنیتی به دنبال آن.

    ** مجری: روی میزها گوشی است جهت نامزدهای محترم، چون استودیو نسبتا بزرگ است ممکن است حرف همدیگر را نشنوند جهت همین تعبیه شده است و هیچ ارتباطی به بیرون استودیو ندارد.

    قرعه کشی نامزد بعدی: آقای رئیسی تقاضا می کنم بفرمایید در جایگاه.

    ** پرسش مجری: چه برنامه ای جهت کم کردن فاصله طبقاتی و زیاد کردن عدالت اجتماعی پیشنهاد می کنید.

    ** سید ابراهیم رئیسی:

    عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. لکن آنچه  دلواپس کننده است عبارت از اینکه ضریب جینی نشان دهنده این است که در سال هایی که هدفمند کردن یارانه ها مطرح بوده هست، طبق آمار مرکز آمار، این فاصله کمتر شده است و این سنوات اخیر ما شاهد زیاد شدن فاصله طبقاتی هستیم.

    *رئیسی: امروز توجه به طبقه پائین جامعه باید اولویت باشد

    یعنی از ۳۶ صدم به ۴۳ صدم رسیده و ۷ واحد زیاد کردن یافته هست. این فاصله نشان بدی است و این نشان باید حتما مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار بگیرد. امروز توجه به طبقه پایین  جامعه اولویت هست. راهکار برون رفت از این اوضاع که پرسشها بسیار اجتماعی و سیاسی می تواند ایجاد کند، این است که راهکاری نسبت به دهک های پایین حتما یک افزایشی در یارانه ها داشته باشیم.

    در گام اول سه دهک اول زیاد کردن سه برابری و در گام دوم نسبت به توانمندسازی افراد تحت پوشش شرکت های حمایتی. حتما برنامه ریزی شود جهت اینکه حداقل در سال یک میلیون نفر از تحت پوشش اینها خارج شوند با توانمندسازی نسبت به دهک های میانگین حتما باید تسهیلاتی را قائل شویم در مسکن و شغل و درآمد آنها تا اینکه بتوانیم فاصله طبقاتی را در جامعه  کمتر کنیم و این توصیه حائز اهمیتی است که نسبت به مالیات هم همین طور. ما از حقوق بگیرانی که امروز درآمد آنها زیر سه میلیون تومان است باید نسبت به اخذ مالیات از آنها حتما تجدید نظر شود.

    ضمن اینکه از افرادی که فرار مالیاتی دارند به عنوان اینکه از آنها به یقه سفیدها تعبیر می شود، واقعا زیبنده نیست که از همه درآمدها و کارکنان مالیات بگیریم ولی افراد دیگر دور بزنند. اگر گام هایی برداشته شود جهت کم کردن فاصله طبقاتی، جهت عدالت اجتماعی در نظام زیبنده خواهد بود.

    قطعا اقداماتی باید نسبت به قشر فقیر جامعه، نسبت به اشتغال جهت کسانی که کار ندارند در جهت کم کردن این فاصله تاثیر گذار باشد. اگر اقدام فوری در ارتباط با کم کردن فاصله طبقاتی نشود باید شاهد بعضی بحرانهای اجتماعی باشیم.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در نقد رئیسی:

    نکات مهمی را مطرح فر مودید، میخواستم بپرسم آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام شده است در جهت کم کردن عدالت اجتماعی بوده و توانسته به آخر مطلوب برسد؟ دوم اینکه چگونگی عوض کردن روند تبعیض را در جامعه تبیین بفرمایید و چه نسبتی بین تبعیض های جامعه و عدالت اجتماعی برقرار است و چه می شود کرد که عدالت اجتماعی با برطرف تبعیض مستقر شود؟  آیا شما فکر می کنید که نوع سبک زندگی ما دگرگون شود و چگونه؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء در نقد رئیسی:

    بنده هم از آقای رئیسی به  خاطر توجه به قشر مستضعف و محروم تقدیر می کنم و یقیناً اقشار محروم معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه دولت جمهوری اسلامی قرار بگیرند و از طریق شرکت های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی این قشر مورد توجه قرار بگیرند ولی معنی این، آن است که  ما باید یارانه هایی که به صورت عمومی توزیع می کنیم در دسترس آنها قرار بدهیم تا سروسامان بگیرند.

    اما اگر به این مسائلی که فرمودند و همه اش درست است توجه کنیم معنیش بزرگتر شدن دولت است و به نوعی هرچه زیاد فروش ارز و واردات هرچه زیاد جهت تبدیل ارز به ریال. باید ببینیم حد یقف توانایی دولت در بزرگ شدن  چقدر است؟ اگر همه این توقعات را از دولت داشته باشیم که چنان کند این ممکن نیست. باید جهت اینکه امکانات بهتری جهت عموم مردم و بالاخص در اختیار طبقات ضعیفتر قرار بگیرد تولید ناخالص ملی را با به سازی صنعت و اصلاح کشاورزی و بخصوی با خدمات و علی الخصوص با توریسم حل کنیم تا تولید ناخالص ملی و سرانه افراد اوج برود و گرنه پرداختن به معلول ها به تنهایی چاره درد نیست. منابع محدود است.

    ** حسن روحانی در نقد رئیسی:

    مسئله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار متفاوت جامعه اهمیت فراوانی دارد؛ امروز باید تلاش کنیم اولا تعادلی بین شرق و غرب کشور بوجود بیاوریم. غرب کشور شرایط بهتری دارد شرق بخاطر کویری بودن و کم آب بودن شرایط سخت تری دارد و این جهت امنیت ملی ما مهم هست. دولت به شرق کشور به همین علت توجه بیشتری کرده. گاز را رساندیم به زاهدان. بندر چابهار توسعه زیادی پیدا خواهد کرد و همچنین اقشاری که مستضعف هستند و در فشار زندگی هستند باید به آنها پیگیری زیاد شود. حقوق افرادی که پایین تر می گیرند باید پیگیری شود و پیگیری می شود.

    *روحانی: اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم باید رانت ها را از بین ببریم

    بازنشستگان اینکه گفته شد نسبت به اقشار متفاوت بتوانیم یارانه را اوج ببریم الان مستمری بگیری افرادی که در کمیته امداد هستند یا بهزیستی نسبت به اول دولت به سه برابر و بیش از آن زیاد کردن یافته و اینکه ما در افرادی که نیازمندند مثل معلولین باید به آنها پیگیری شود. الان جهت تمام خانواده های دارای دو معلول منزل ساخته شده است و جهت تک معلول ها دارد ساخته می شود. اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم باید رانتها را از بین ببریم و با فساد مبارزه کنیم.

    ** محمدباقر قالیباف در نقد رئیسی:

    همانطور که اشاره شد عدالت اجتماعی از مباحث مهم و از اهداف اساسی انقلاب اسلامی بوده ولی همه شاهدیم هنگامی که پرسشها اقتصادی و بحران داریم تحقق عدالت اجتماعی سخت است.

    وقتی در پایتخت کشور عزیزمان ایران کار را شروع  کردیم گفتیم فاصله جنوب شمال را کم کنیم. امروز در سطح شهر مشخص هست، چه در حوزه  کالبدی و چه در حوزه انسانی و توجه به محرومین. ولی همه می دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری های وقت های اجتماعی به عنوان نمونه همین بیکاری و شغل که در حقیقت می تواند در این حوزه که حق شهروندان است توجه شود من در برنامه جنابعالی دیدم که به این عنوان پرداختید و در برنامه ما هم هست. در ابتدا یک اشتغال حمایتی و در ادامه به سمت اشتغال پایدار می رویم.

    *قالیباف: بهره ای که ۴ درصد می برند بقیه ۹۶ درصد مردم  نمی برند

    واقعیت این است که امروز شکاف طبقاتی در جامعه ما زیاد شده است و وقت های اجتماعی امروز نابرابرند. یعنی بهره ای که آن ۴ درصد می برند هیچگاه بقیه ۹۶ درصد مردم  نمی برند. ما در برنامه پنجم هم چنین هدفی داشتیم. ارزیابی شما از اینکه چقدر برنامه پنجم توانسته موفق باشد چیست؟

    ** اسحاق جهانگیری در نقد رئیسی:

    محدود کردن عدالت فقط به اقتصاد ظلم هست. عدالت آموزشی و سیاسی یعنی هر فردی نه صرفا به علت وابستگی به تفکر و جریان سیاسی در یک جا قرار گیرد. عدالت قضایی یعنی تمام دستگاه ها و مردم که مراجعه می کنند به دستگاه های قضایی احساس عدالت کنند. متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور اوج رفته است.

    باید اقداماتی انجام بدهیم که همه جامعه احساس کند مسئولان ارزش در سطوح متفاوت برمبنای عدالت تصمیم می گیرند.

    *جهانگیری: احساس عدم عدالت در کشور اوج رفته است

    عدالت اقتصادی یک نماد مهم هست؛ یک بخشش عدالت منطقه ای و جغرافیایی هست. بعضی مناطق مرزی محرومند باید آنها را رشد داد. بعضی افراد به ثروت های بادآورده دسترسی پیدا کرده اند. کسی که می تواند در تماس با بعضی مسئولان به سرمایه های بزرگ دست یابد موجب توسعه بی عدالتی می شود. اینکه یک فرد موفق می شود بیش از ۳.۸ میلیارد دلار از اموال کشور به جیب بزند، هرکسی می شنود می فهمد جامعه به سمت بی عدالتی رفته است و متاسفانه عده ای به حداقل ها هم نیازمندند.

    مطالبی که دوستان راجع به ضریب جینی گفتند، یارانه ها در سال اول ضریب جینی را عوض کردن داد، چون در بین همه مردم ۴۵ هزار تومان توزیع شد. اینکه می گویند به سه دهک زیاد کردن زیاد می دهیم یعنی به دهک های چهارم و پنجم ضعیف تر می شوند.

    زمان باقی مانده تا آخر مناظره

    ** سیدابراهیم رئیسی در سخنان پایانی:

    تشکر می کنم از نظر کاندیداهای محترم؛ نسبت به عدالت اجتماعی نمی خواهیم ابعاد مختلفش را  توضیح دهیم. هیچ مفهومی بعد از توحید به اندازه عدالت فراگیر نیست. فرمایش شما راجع به فاصله طبقاتی بود و من راجع به آن توضیح دادم. آنکه شاهدیم برنامه پنجم اجرا شد؟ الان شاهد بیکاری بسیاری از جوانان تحصیل کرده و تعطیل شدن کارگاه های تولیدی بسیاری هستیم. شاهد پرسشها اقتصادی هستیم که فاصله را زیاد کرده است.

    *رئیسی: قدرت خرید کم شده/ باید با واقعیت زندگی محرومان سخن بگوییم

    بر کسی پوشیده نیست که زندگی بعضی افراد محروم که خودم سرکشی کردم فقط درآمدشان همین ۴۵ هزار تومان است یا از بهزیستی و امداد می گیرند. آیا با این پولها امکان گذران زندگی هست؟ حتما باید این اوضاع عوض کردن کند. قدرت خرید کم شده. باید با واقعیت زندگی محرومین سخن بگوییم. باید تغییری در قشر بسیار ضعیف بدهیم.

    نسبت به رانت ها که فرمودند، ۵۰ درصد مردم که وام نگرفته اند باقی هم ۵ درصد وام های بسیار کلان که بعضی نقدینگی هایی که آمده وارد بازار. آیا کارگاه ها می گویند نقدینگی نداریم؟ جهت اینکه دست آن چند نفر رفته. امروز جهت تسهیلات ازدواج دختر و پسر ما با مسئله مواجه است و افرادی راحت  وام می گیرند. آنچه الان رخ داده عبارت از آن است که یک فاصله طبقاتی بیشتری را شاهدش هستیم و این را هیچ کسی منکرش نیست.

    *رئیسی: کاخ نشینی و کوخ نشینی را نمی پسندم

    یک نظریه اینجا است و آن اینکه آیا به افرادی امکانات بدهیم و فقرا و محرومین را به حساب نیاوریم که اینها هم به نوایی برسند در کنار سرمایه گذاری سرمایه داران؟ یا اینکه از هرگونه سرمایه گذاری حمایت کنیم و محرومان هم کمک بگیرند؟

    کاخ نشینی و کوخ نشینی را نمی پسندیم. زندگی اشرافی سازگاری با نظام ندارد. برنامه ریزی و سیاست گذاری باید به نوعی باشد که فاصله طبقاتی را کمتر کند تا شاهد عدالت اجتماعی باشیم آن هم نه در سخن، بلکه در عمل و اقدام. این می تواند جلوی بسیاری از رانت ها و فسادها را بگیرد.

    عرض من خدمت مردم این است که برنامه ریزی ها در دولت باید به سمت کم کردن فاصله طبقاتی برود. فاصله طبقاتی هیچ نسبتی با عدالت اجتماعی  ندارد و حتما باید برویم دنبال کمتر و کمتر کردن آن. هم از آمار بیکاران کاسته شود هم آنها که جیب ارزش خالی است دولت کمک کند.  ما حق خود محرومان را می خواهیم بدهیم؛ حق خودشان است و اصلاً اینکه دولت بزرگ می شود در کار نیست. اصل کار این است که از تولید حمایت کنیم ولی بعضی هستند که همین الان باید کمک کنیم.

    قرعه کشی مجری: جناب آقای هاشمی طباء تقاضا می کنم بفرمایید در جایگاه

    انتخاب پرسش به قید قرعه: آقای هاشمی طباء طرح شما جهت مسکن چیست؟ مخصوصا جهت مسئله مسکن زوج های جوان چه برنامه ای دارید؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء:

    ما اصولا اگر بخواهیم همه معلول ها را مورد توجه قرار دهیم، به جایی نمی رسیم. باید علت هایی که این پرسشها را به وجود آورده اند، بررسی کنیم، آیا که در بعضی پرسشها فاصله علت هاست و ما باید زمینه هایی که این پرسشها را به وجود آورده اند را بررسی کنیم.

    دولت حرکت خوبی را در بحث مسکن داشته و خدمات بسیار زیادی را ارائه کرده، ولی حقیقت این است که باید پرسشها با دقت مورد بررسی قرار گیرد. اینکه بگویند ما درآمد ملی را زیاد کردن می دهیم و مسئله مسکن را حل می کنیم، باید در نظر گرفت. اگر ما در حال حاضر به عنوان نمونه جهت زوج های جوان بخواهیم پرسشها را حل کنیم، باید از طریق وام و تسهیلات این پرسشها را برطرف کنیم، البته مسکن های کوچکی ساخته شده، ولی باید توانایی زوج های جوان را نیز در نظر بگیریم و بدون توجه به ایجاد سرمایه گذاری جهت اشتغال و کشاورزی این مهم محقق شدنی نیست.

    ما باید جهت اشتغال جوانان کارها جدی داشته باشیم، به نظرم مسئله مسکن در شرایطی حل می شود که ما مسئله اشتغال را حل کنیم. اگر مسئله اشتغال حل شود، مسئله مسکن هم حل خواهد شد و این مسئله قابل حل و فصل هست، البته راجع به مسکن نمی توان سرمایه گذاری های بزرگ کرد، به عنوان نمونه اگر ما سرمایه بزرگ در صنعت داشته باشیم، خود به خود اشتغال تولید نمی شود. اینکه تولید باشد به معنای اشتغال نیست، چون تولید باید فروش هم داشته باشد و راه آن این است که ما تولید با کیفیت داشته باشیم.

    ** حسن روحانی در نقد سخنان هاشمی طباء:

    برای مسئله مسکن برنامه های مختلفی در دولت های قبل اجرا شد. در دولت گذشته نیز سرمایه گذاری شد و برنامه ریزی را تحت عنوان مسکن مهر با همه اشکالاتی که داشت، دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا آخر دولت این پروژه تکمیل خواهد شد، البته به غیر از ۱۰۰ و خرده ای هزار مسکنی که هیچ گاه  داوطلبی ندارد و به علت ساخته شدن در مناطق بد است.

    باید به مردم کمک کنیم تا خود مردم محل مسکونی خودشان را گزینش کنند و آنها را یاری کنیم جهت یافتن مسکن مورد نظرشان و وام مورد نیاز را در اختیار منزل اولی ها بگذاریم.

    در حال حاضر منزل اولی ها می توانند ۸۰ میلیون وام مسکن بگیرند و این کمک خوبی است که جهت آنها انجام گرفته است.

    مسئله دوم این است که باید در زمینه مسکن به بافت های فرسوده توجه شود. به جای اینکه اگر مسکن مهر ساخته شود، اگر بافت های فرسوده به منزل های نو جهت جمعی که آنجا هستند ساخته می شد، می توانست یک تحول بسیار مثبتی را در کشور عزیزمان ایران به وجود آورد، ولی در عین حل امروز برنامه خوبی جهت جوان های ما مخصوصا کسانی که تازه ازدواج می کنند، وجود دارد.

    می دانید که جهت وام ازدواج دو وام ۱۰ میلیون تومانی به هر زوج جهت اساس شروع زندگی پرداخت می شود.

    ** محمدباقر قالیباف در نقد سخنان هاشمی طباء:

    در حوزه اجتماعی بحث هایی که می شود به این نقطه می رسیم که در جامعه ما ۴ درصد وجود دارند که از همه چیز برخوردار هستند و ۹۶ درصد جامعه برخوردار نیستند و آن کسانی هم که برخوردار هستند با رانت همان طور که آقای جهانگیری اشاره کردند، برخوردار شدند.

    در حال حاضر بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم، پرسش کنیم که آیا این تعداد مسکن در کشور خالی است؟ متعلق به چه کسانی است؟ این تعداد مسکن متعلق به همان ۴ درصد برخوردار جامعه است.

    به بافت فرسوده ای که اشاره شد، قرار بوده هر سال ۱۰ درصد از این منزل ها را دولت احیاء کند، خب به هر حال نتوانست این را تکمیل کند. در حال حاضر بیش از ۵ تا ۶ سال است از این عنوان می گذرد و فقط حدود ۷ یا ۸ درصد نوسازی شده، البته در محدوده شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران که مسئولیت آن  بر عهده شهرداری است.

    بنا به گزارش وزارت راه و شهرسازی ۳۴ درصد از این منزل ها نوسازی شده است هست. در این بخش دولت باید به ما کمک می کرد، ولی ما وظیفه دانستیم که این کار را انجام دهیم.

    بنده اعتقاد دارم باید با آن ۴ درصد برخوردار کشور برخورد شود. همان طور که اشاره کردم، اگر کسی رانت چند میلیاردی گرفته، باید حتما برخورد شود و نگذاریم دیگر این عنوان تکرار شود. متاسفانه امروز نیز این عنوان در جامعه دیده می شود و نمونه آن امروز موجود است.

    نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره شود، در سال ۹۵ بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد وام پرداخت کرده ایم، ببینید این وام ها را به چه کسانی دادیم. عده ای این وام ها را گرفتند و چند ۱۰ میلیون نفر مثل وام ازدواج نیز در نوبت هستند. اگر آن سیستم مدیریت را درست نکنیم، موفق نخواهیم شد که برمشکلات فائق بیاییم.

    ** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان هاشمی طباء:

    مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه و از مهمترین رشته های اقتصادی هست. متاسفانه به علت صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها و دلالی شدن مسئله مسکن، ما با تعداد قابل توجهی واحد مسکونی خالی مواجه هستیم. در یک محاسبه بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش واحدهای مسکونی خالی است و معنای آن این است که این عدد در سرمایه کشور راکد مانده است.

    در یک بررسی دقیقی که انجام شد، چند اولویت در رابطه با مسکن گذاشتیم. نخستین اولویت، مسکن اجتماعی جهت گروه های کم درآمد که تحت حمایت های مثل کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار که ۱۰۰ هزار واحد باید جهت آنها ایجاد شود و منابع مورد نیاز آن را منابع بانکی تامین می کند.

    در رابطه با مسکن روستایی هر سال باید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی استحکام سازی شود. روستائیانی که موفق شدند مسکن آنها استحکام یابد در سیل و زلزله آسیب کمتری دیدند. تسهیلات مسکن جهت زوج های جوان به ۶۰ میلیون تومان زیاد کردن داده شده، مسکن منزل اولی ها جهت زوج هایی که جهت نخستین بار صاحب مسکن می شوند، صندوق بعد انداز راه اندازی شده است و در آن صندوق سپرده گذاری می کنند و تسیهلات مورد نیاز در اختیار آنها قرار می گیرد. علاوه بر بانک مسکن که در سال ۱۳۹۵، ۵ هزار میلیارد سرمایه داده شد، مابقی بانک ها نیز اجازه داده شد که در بخش مسکن ورود کنند.

    ** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان هاشمی طباء:

    اساس و توانمندسازی مردم جهت اینکه بتوانند مسکن تهیه کنند این است که بافت فرسوده را نوسازی کنند. اساس این هست، ولی ما دو توصیه داریم، توصیه اول زوج های جوان هستند. به هر حال باید ازدواج صورت گیرد و این زوج جوان باید حتما جهت تهیه مسکن به آن کمک کرد، لیکن نمی توانیم از سویی بگوییم که معتقدیم باید ازدواج صورت گیرد و ۱۱ میلیون جوانی که آماده ازدواج هستند و از آن طرف نیز دولت در این رابطه هیچ گامی بر ندارد.

    بنده ضمن تقدیر از عزیزان دولت و همه دولت هایی که تاکنون زحمت کشیدند، عرض می کنم که باید با واقعیت ها مواجه شویم که چه اقدامی جهت تهیه مسکن جامعه انجام دهیم.

    مسکن مهر با تمام اشکالاتی که داشت، بالاخره ایجاد شد و حالا هم که ایجاد شده، هر سال ۶ درصد کارهای مسکن مهر پیش رفته و انشاءالله ظرف مدت اخیر نیز اقداماتی انجام شود تا هر چه سریعتر این مسکن ها به متقاضیان داده شود.

    عرض بنده این است که اگر در سال بافت فرسوده بتواند نوسازی و بهسازی شود، می توان به مردم فاقد مسکن تسهیلات داده شود و مسئله مسکن زوج های جوان حل شود. با کمتر از ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان در کشور عقب هستیم و باید فکری جهت آن شود.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان هاشمی طباء:

    جناب آقای هاشمی طباء شما پاسخ پرسش را دقیق مطرح نکردید. ما در مورد مسکن بحث می کنیم، ما می دانیم که سرمایه گذارانی هستند که پول خودشان را جهت مسکن های تجملی صرف می کنند. به اعتراف بزرگوارانی که گفتند و بخش عمده از آن هم خالی مانده و منابع هنگفتی از سرمایه های کشور متاسفانه صرف آن شده، به نظر شما چگونه میسر است که ما این سرمایه گذاری ها را متوجه کنیم به ساختمان های ارزان مناسب جهت زوج های جوان که از محل اجاره آنها، بتواند زندگی خودشان را داشته باشند تا بعدها با درآمد بیشتری که کسب می کنند بتوانند مسکن مناسب خود را بسازند.

    اساسا شما مسکن ارزان را چگونه می بینید؟ آیا اشاره ای به عنوان قیمت زمین نمی فرمایید؟ آیا جهت رسیدن به مسکن ارزان ما باید به زمین گران قائل باشیم و یا اینکه باید دولت زمین را به شکل رایگان انجام بدهد.

    بفرمایید که آیا به نظر شما چاره زوج های جوان را در صاحب مسکن شدن می دانید؟ در حالی که زوج های جوان هنوز امکاناتی ندارند جهت اینکه بخواهد به سمت مسکن برود. از اول هم او را آلوده اش کرده اند و این گرفتاری بزرگی ایجاد می کند، آیا راه حل اجاره را مطرح نمی کنید و آیا راه حل اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی کنید؟ این هم راهی است جهت چاره مسئله مسکن زوج های جوان.

    بفرمایید که شما چه تجربه ای دارید از کاری که جهت مسکن زوج های جوان در سایر کشورهای دیگر وجود دارد و به نظر من قابل استفاده خواهد بود جهت جمهوری اسلامی ایران.

    قرعه کشی مجری: جناب آقای روحانی تقاضا می کنم بفرمایید در جایگاه.

    ** گزینش پرسش به قید قرعه: مسئله ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می دانید و برنامه شما جهت فائق آمدن بر این مسئله و زیاد کردن چشمگیر ازدواج های موفق و پایدار چیست؟

    ** حسن روحانی:

    مسئله ی ازدواج یکی از نیازهای طبیعی همه ی انسان ها و بویژه جوانان عزیز ما است که امروز خب مشکلاتی در این زمینه وجود دارد جهت ازدواج. نخستین مشکلی که است اشتغال است و فضایی که در جامعه باید به وجود بیاید جهت امید به آینده. نخستین اقدامی که باید در جامعه انجام دهیم جهت پرسشها اجتماعی مان، چه ازدواج و چه سایر پرسشها مسئله ی ایجاد امید نسبت به آینده است.

    زمانی که جامعه نسبت به آینده خود در تردید باشد هر روز یک تهدیدی جامعه اش را بتواند تحت فشار قرار دهد  آینده برایش روشن نباشد هر روز یک تهدید  تازه و حصر جدیدی جهت کشور خودش شاهد باشد، نشاطی را جهت جامعه باقی نگذاریم هر روز یک محدودیتی به غیر از آن چه در قانون آمده و سلیقه ای جهت جوانان به وجود بیاوریم مسلما در زندگی و نشاط و ازدواج و آینده زندگی مردم را دچار مسئله می کنیم. جامعه را باید نسبت به آینده امیدوار کنیم.

    باید شغل مورد نیاز را جهت جوانان به وجود آوریم. در طول ۱۰ سال سال ۸۳ تا ۹۳ یک جمعیت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند و از این رقم، ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند. در این شرایطی که وضع درآمد ارزی بسیار خوب بود و می توانستیم همه افراد متولد دهه ۶۰ را؛ ولی آنها رها شدند و دیدیم چه مشکلاتی جامعه مواجه شد. امروز امید به آینده در جامعه ما زیاد کردن یافته و مردم و جوانان ما به آینده خود کاملا امیدوار هستند.

    اشتغال شرایطش یعنی شرایط کسب و کار در جامعه ما اصلاح یافته. اساس اشتغال شرایط کسب و کار است که از ربطه ۱۵۲ رسیده به ۱۲۰. بنابراین شرایط کسب و کار در جامعه بهتر شده است هست. این محیط کسب و کار مهمترین مسئله هست. اعتماد به سرمایه گذاری زیاد کردن یافته که اگر نباشد شغل و ازدواج و زندگی نیست.

    مردم به اینترنت دست یافتند؛ اگر دولت یازدهم نبود همه این راهها مسدود شده است بود و دوستان ما هم نمیتوانستند از این فضا جهت تبلیغات خود استفاده  کنند.

    *قالیباف خطاب به روحانی: مگر قول ندادید ۴ میلیون شغل ایجاد کنید/روحانی: من قول ندادم

    ** محمدباقر قالیباف در نقد سخنان روحانی:

    تشکر می کنم؛ همانطور که شما اشاره کردید مسئله جدی امروز ما در بحث ازدواج اشتغال هست. جنابعالی در شروع دوره به مردم عزیزمان قول دادید ۴ میلیون شغل ایجاد کنید. در همان ابتدای مذاکرات.

    ** روحانی با قطع سخنانی قالیباف: ببخشید آقای قالیباف یک سایت گمنامی حرفی می زند بعد یک سایت معروفی نقل و روزنامه نقل؛ شما می خواهی از آن روزنامه نقل کنی؟ من هیچ وقت قول ۴ میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است.

    ** محمدباقر قالیباف: شما که از آزادی گفتید حداقل اجازه بدهید نظرم را بدهم. در این دو دقیقه اتفاقی نمی افتد، حتما امید مهم هست؛ حتما نشاط مهم هست. حتما حقوق شهروندی مهم هست. شبکه های اینترنتی مهم هست. ولی واقعا امروز در واقع افسردگی چقدر شده؟ بنابر آمار خود دولت. امروز شرایط غیرقابل قبول شده است در این موضوع. این از کجا می آید؟ نشاط از کجا می آید. زندگی خوش. شما می گویید این زندگی خوش هست. واقعا مردم عزیز شما امروز حستان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده؟

    واقعا در ذهن تان این است که آمار بیکاری زیاد شده است یا کمتر شده است است؟ ظاهرا آقای روحانی اجازه صحبت به من  نمی دهند و در صحبت می آیند.

    اگر اینها را حل کردیم امید داریم و نشاط داریم. اشکال اساسی ما سرمایه هم نیست می شود آورد، همین نگاه مدیریتی و عدم تحمل است که اجازه حرف زدن به دیگران هم نمی دهد

    ** مجری: نمایشگر حساس به صدا داریم در حد میکروثانیه وقت نامزدها را تجمیع می کند لذا از نظر وقت بندی جای مسئله نیست.

    ** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان روحانی:

    فکر می کنم که یکی از مهمترین نیازهای جوانان ما مسئله مسکن است و ازدواج و اشتغال و تحصیل هست. دولت باید بستر همه ای نها را فراهم  کند. از اینها مهمتر اینکه جوانان باید پذیرفته شوند و احترامشان حفظ شود و به بهانه های واهی به  آنها اهانت نشود. جوان باید مورد احترام جامعه باشد. هم دختر جوان و هم پسر جوان. اشتغال حتما یکی از مهمترین کارهاست.

    * جهانگیری: روحانی مدیر ماست

    فکر می کنم روحانی مدیر ما هستند ولی الان رقیب هستیم. یکی از کارهایی که الان انجام گرفت وام ۳ میلیونی تبدیل به ۱۰ میلیونی شد. ۲۹۶ میلیارد تومان کل وام ازدواج در ۹۲ بود که به ۹۸۰۰ میلیارد یعنی سی برابر تبدیل شد. در اشتغال حتما روحانی اشاره می کند راجع به گردشگری ایشان فرموده بودند با زیاد کردن آن شغل ایجاد می شود.

    چه کسانی به سفارت عربستان جمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند ۷۰۰ هزار شیعه که می آمدند و زندگی مردم مشهد می چرخید به هم خورد. بله ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می کردند پول می دادند؟

    ** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان روحانی:

    نکته ای که جناب دکتر روحانی اشاره کردند که جوانان باید نشاط و شادمانی داشته باشند را کاملا قبول دارم ولی آقای دکتر هنگامی که جوانی دختر مورد نظر خود را می پسندد جهت ازدواج، باید کاری کنیم سریع تسهیلات بگیرد و مسکن داشته باشد. داریم راجع به واقعیات حرف می زنیم. بحث سیاسی نیست. هنگامی که می گوییم ازدواج، حتما ۷۰۰ هزار تا می تواند به ۱ میلیون ارتقا یابد.

    وقتی ۵۰۰ هزار نفر پشت وام باشند این اتفاق نمی افته. بعضی بدون وثیقه و یا با وثیقه به آسانی تسهیلات میلیاردی می گیرند. خب این جوان همین ۱۰ میلیون را بگیرد. دوم مسکن؛ سه چیز با هم ارتباط دارد. یک ازدواج دو مسکن سه شغل. اگر شاهد یک میلیون شغل باشیم که برنامه توسعه این را وظیفه کرده.

    هشت درصد؛ یک میلیون ازدواج و یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل انشاالله جزو برنامه باشد جوانان با نشاط می شوند. تمام هم و غم باید این باشد که آن شادمانی اتفاق بیفتد.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان روحانی:

    آقای روحانی شما موکول کردید عنوان ازدواج را به اشتغال؛ البته این می تواند یاری کند ولی موکول کردن آن به این کامل نیست. ما باید توجه کنیم که دیر شدن اشتغال پرسشها متعدد اجتماعی و انحراف عاطفی و اخلاقی و جنسی را ایجاد می کند. شما باید به این توصیه توجه کنید که تشکیل خانواده سست شده است گرایشش و این منجر شده است به اینکه خانواده ها با استحکام روبرو نباشند و گرایش به طلاق زیاد باشد.

    چگونه شما فکر می کنید می توانیم اصلاح ببخشیم به ازدواج جوانان با منظور کردن عنوان خانواده در طرح های کشور. خانواده جهت ما اصالت دارد و سنگ بنای مهم جامعه ماست. چه تدبیری اندیشیدید جهت مقابله با جنگ نرمی که نشانه مهم اش تضعیف خانواده است و ما متاسفانه ضربه های زیادی خوردیم. چگونه می شود از امنای محله استفاده کرد جهت تشکیل صندوق حمایت از ازدواج و تامین جهیزیه. یکی از نکات مهم توجه به مراکز مشاوره است.

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء در نقد سخنان روحانی:

    با تقدیر از تذکراتی که همه عزیزان فرمودند، باز هم در اینجا به نظرم همینطور نقش دولت را می خواهیم پررنگ کنیم و همه کار را فلشش را به سمت دولت ببریم. واقعا ادعای اینکه دولت می تواند اینکار را بکند در امر ازدواج جوانان هم دخالت کند و اصل ازدواج را مطرح کند بازهم مقداری خوش بینی است حداقل.

    به نظرم می آید سبک زندگی ما و پرسشها فرهنگی که در کشور ماست آنچه که امروز جهت یک زندگی مورد نیاز دیده می شود آنچه که دست و پای جوانان را بسته به جای زندگی می خواهند با هم معامله کنند و شرایط مشکل جهت هم قرار می دهند باید مورد توجه قرار گیرد. پرسشها فرهنگی یعنی باید مورد توجه قرار بگیرد. جای جامعه شناسانی که در این باره تحقیق کرده اند خالی است.

    البته باید حتما کار و شغل داشته باشند افرادی که تشویق به ازدواج شوند و به قول امام بروند با هم بسازند. این سازش در جامعه ما متاسفانه کم رنگ شده است بخاطر پرسشها فرهنگی.

    ** حسن روحانی در سخنان پایانی:

    ما اینجا نیامدیم جهت رای جمع  کردن؛ نشانه مناظره این است که برنامه های آینده مان را جهت مردم توضیح دهیم. مردم می خواهند بین نامزدها یک نفر را گزینش کنند می خواهیم کمک کنیم تا راحت تر گزینش کنند. اینکه از هر جایی و هر سایتی و هر حرفی و کلامی درست و نادرست و دروغ و راست جهت اینکه ما لطمه بزنیم به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست.

    اونها که در این راه می آیند قاعدتا جهت خدمت به مردم می آیند تا به جامعه و کشور خدمت. اگر نقل قولی میخواهیم بکنیم یا نسبتی بدهیم این ها باید صحیح و درست باشد و نادرست نباشد. علت اینکه خواستم آقای قالیباف روی کلامش ادامه ندهد خواستم گناهش اضافه نشود؛ چون دروغ بود والا حاضرم بقیه وقت را هم به ایشان بدهم.

    مسئله ازدواج خب بله ما نیاز داریم به تسهیلات و اشتغال جهت آنها و اینکه آنها به آینده خودشان امیدوار باشند و فضای جامعه را درست کنیم. جهت اینکار نمی شود اینجا عدد و رقم بدهیم و بگوییم یک میلیون نفر را مسکن و یک میلیون شغل و. ..؛ مگر اینکه کسی واقعا برنامه داشته باشد و بگوید.

    مردم ما باید بدانند که دولت هنگامی که می گوییم، درآمد دولت عمدتا نفت است و مالیات. بقیه خیلی کم هست. مالیات می شود وسعت داد و پیدا کرد افرادی که قبلا  مالیات نمی دادند و این را دولت الان کرده الکترونیکی کرده؛ امروز جنسی که وارد می شود از دم مرز معلوم است و همه در سایت روشن است که از کجا آمده؛ در امر مالیات روز به روز نشانه مهم دولت براق سازی بود تا همه عادلانه مالیات دهند.

    می خواهیم روز به روز اتکای به نفت  کم شود. در این دولت به جای ۴۵ درصد رسیده به ۳۰ درصد اتکای به نفت و حتی زیر آن. و باز هم باید کم کردن دهیم  ولی در همین سالها کم کردیم. دولت یازدهم ۴۰ میلیارد دلار ریخته به صندوق دولت دوازدهم هم ۶۰ میلیارد دلار می ریزد. مالیات هم حدی دارد. حساب کنیم، هنگامی که میگوییم به ۱ میلیون نفر شغل می دهیم خب به ۱۰ میلیون نفر بدهیم ولی باید حساب کنیم از کجا می آوریم.  آقای قالیباف ۲۰۰ میلیارد دلار طرح داریم در نفت و گاز سرمایه  گذرای کنیم الان  چند سرمایه  گذار آمده اند و این خیلی کم است نسبت به نیاز ما. ما رشد ۸ درصد می خواهیم.

    حالا اگر رشد بالاتری کسی  می دهد چون یکی ادعای رشد خیلی اوج کرده اگر اوست باید صدها میلیارد دلار سرمایه بیاید تا بشود. اشکال ندارد. اگر شدنی باشد می توان انجام داد. باید امکانات دولت را مد نظر قرار دهیم. مهمترین کار ایجاد فضای نشاط و امید به آینده است که الحمدلله الان نسبت به سال های پیش به مراتب بهتر شده است و بهتر هم خواهد شد.

    ** اسحاق جهانگیری:

    پیش نیاز هر توسعه ای در واقع زیاد کردن سرمایه اجتماعی کشور است اساس سرمایه اجتماعی عبارت است از اعتماد رضایت و همکاری مردم.آنچه مهم است نگاه ما نسبت به پرسشها اجتماعی است دولت یازدهم رویکرد غالب آن به پرسشها اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود در واقع عوض کردن داد نگاه امنیتی آمرانه خشن و امنیتی

    اخلاق از مهمترین مسائلی است که در واقع باید مورد توجه قرار بگیرد با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت شود باطن و سحر فریب و دروغ آگاهی مردم هست. ما امیدواریم که کشور موفق بشود آسیب های اجتماعی را با روش علمی و ساختارها و اصلاح روندها اصلاح بکند.

    خوشبختانه در زمینه پرسشها اجتماعی با جلسات و گزارش های یکه وزارت کشور تهیه کرده جلساتی که محضر مقام معظم رهبری بوده تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد من فکر می کنم بحث ارباب رجوع یکی از کارهایی که انجام دادیم یک پایش هایی در سطح ملی و هم در سطح استانی و هم در سطح شهرستان است که در واقع دیدگاههای مردم و رضایت مردم از دستگاها مشخص بشود. من متاسفم بگویم که بیشترین عدم رضایت مردم در بین دستگاهاها از شهرداری هست، از بانکهاست از دستگاه قضایی است.

    یکی از کارهایی که باید جهت رضایت ارباب رجوع انجام بگیرد این است که شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد به طوری که اداره ای مراجعه می کند به حقوق خودش آگاهی داشته باشد. حقوق شهروندی باید زیاد از اینکه دستگاههای رعایت کنند مردم اطلاع داشته باشند از آن.

    یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه ای تی انجام می شود این است که کشور باید به روش الکترونیک اداره بشود سامانه های متفاوت الکترونیکی باید در دستگاه های شکل بگیرد و این سامانه ها به همدیگر ارتباط پیدا بکند مردم در منزل خود که نشسته اند با تلفن همراهشان که خوشبختانه امروز گوشی هوشمند در کشور بسیار زیاد است بتوانند خدمات را دریافت کنند. مهمترین نشانه ما از دولت الکترونیک رضایت مردم و تسیهل خدمات رسانی به مردم هست. بعد از دولت الکترونیک نظارت جدی است.

    ** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان جهانگیری:

    در مورد نظام اداری که سرکار دارد با حقوق مردم واقعا آنچه که ما در بین مردم می بینیم و به عنوان کسی که ده سال در شرکت بازرسی مدیریت داشته ام در ۳ نمایشگاه یا اسکن کردن در کل دستگاه های کشور و وزارتخانه ها آن موقع از بازدیدکندگان تمام آسیب های کشور را به روی صحنه آوردیم.

    در نگاه همه مدیران و کارشناسان کشور گفتیم این آسیب هاست و گاهی این آسیب ها الان می بنیم که همچنان هست. آیا گام هایی حتما برداشته شده است است ولی در خصوص دولت الکترونیک عرض می کنم ۱۵ درصد کار پیش رفته است و اگر این کامل شود می تواند این کار در حوزه براق سازی صورت بگیرد.

    امکان ندارد که نظام اداری جز با براق سازی و نظارت یک نظارت همگانی خود مردم، نقدپذیری نظام اداری، این مطلب بسیار مهم است که اگر مناقصه ها براق بشود اگر این نوع کارها انجام شود در تضمین سلامت نظام اداری بسیار مهم است.

    شرکت های دولتی نباید منزل خلوت باشد. شرکت ها گاهی اوقات منزل خلوت هستند. می گوییم سفر خارجی باید منضبط باشد نمی شود که به وزارتخانه بگوییم فقط باید شرکت ها همینطور باشد. هم شرکت های دولتی و هم نظام اداری باید براق باشد. ما باید به این نقطه برسیم.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری:

    آقای جهانگیری شغل کارمندی یک شغل مقدس است انگیزه آن هم علاقه به خدمت است نه کیسه دوختن. بفرمایید که آیا آزادی دسترسی به اطلاعات هنوز میسر نشده است آیا هنوز زیرمیزی گرفتن رواج دارد آیا با متخلفانی که از مزیت در اختیار داشتن اطلاعات به نفع خود استفاده کرده اند مقابله نشده است.

    چرا هنوز کارمندان دولت بعضی ها ابه کسب درآمد به امانت از سوی آنهاست می توانند سوء استفاده کنند. آیا باید کارمندان و مدیران دولت به امکانات نجومی دست یابند و باعث کم کردن اطمینان به دولت شوند و بعد توجه قانونی جهت آنها استفاده شود؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء در نقد سخنان جهانگیری:

    واقعیت این است که در مجموعه دستگاه های دولتی هم خدمتگزاری است هم واقعا سرگردانی مراجعین. با سیستم های الکترونیک هم مسئله حل نمی شود. من خودم در مراجع متفاوت که در طول ۱۵ سال اخیر به علت اینکه مراجعات شخصی داشتم روبرو شدم واقعا در بعضی از موارد دیدم که بسیار خوب عمل شده است و در بعضی از موارد صرفا به علت انگیزه های شخص و نوع برخوردی که بعضی از کارکنان دولتی یا مدیران دولت دارند این امر ممکن نشده است که بتوانند کمک کنند و یاری برسانند بنابراین ضمن اینکه مسئله بسیار پیچیده است.

    من فکر می کنم اگر بشود نیروهایی جهت نه به عنوان بازرس به عنوان مراجع که مورد اطمینان باشد به دستگاههای متفاوت مراجعه کنند و به نوعی گزارشات عملیاتی تهیه کنند من خودم در مورد شخص خودم چند مورد عملیاتی را که مراجعه کردم به صورت ناشناس و شاید سالهای بعضی از آنها در محاق فراموشی و عدم تصمیم  گیری بوده می توانم ارائه کنم بنابراین مورد نیاز اش این است که واقعا زا درون دستگاهها و از مدیریت دستگاه ها خیلی خوب انسان اطلاع پیدا کند و مدیران بتوانند در دسترس مردم باشند مدیران ما الان پنهان هستنند. بعضا زا آسانسورهای شخصی استفاده می کنند خودشان را پنهان می کنند وقت اینکه رو در رو با مردم بشوند ندارند به نظرم باید در این مورد یک مقداری عملیاتی تر روبرو شد.

    ** حسن روحانی در نقد سخنان جهانگیری:

    فکر می کنم یکی از پرسشها بسیار مهمی که حتما آقای دکتر جهانگیری به آن  دارد مسئله واگذار کردن امروز غیر حاکمیتی به مردم است ما باید در اداره کشور به مردم اعتماد بکنیم کار را به مردم واگذار کنیم و بخش شخصی ما فعال بشود حالا بخش عمومی غیر دولتی سر جای خودش باید بحث شود که چه مشکلاتی دارد و سرمایه اجتماعی بین دولت و مردم زیاد شود. اطمینان دو طرفه کامل وجود داشته باشد و بخری از کارهایی که رسانه ها بعضی ها انجام می دهد که مسئله تضعیف سرمایه اجتماعی در کشور است با تخریب می خواهند بین نظام و مردم فاصله ایجاد شود که موجب خطر بزرگ جهت نظام و کشور خواهد بود.

    مسئله دوم براق شدن امور است دولت الکترونیک یکی از آنها است.

    وزارتخانه ها و دستگاه ها و بخش شخصی همه از این زیرساخت ها استفاده می کنند شفافیت مهمترین مسئله است ما یک لایحه داریم آماده می نیم جهت شفافیت همه دستگاه ها همه درآمدها و مخارجشان را در اختیار مردم قرار بدهند که به صورت براق مردم از آن آگاهی داشته باشند.

    ** محمدباقر قالیباف در نقد سخنان جهانگیری:

    شما در صحبت ارزش اشاره کردید اخلاق، ای کاش شما هم اخلاق را رعایت می کردید. این هم از پدیده های عجیب است که جنابعالی به عنوان معاون محترم مدیر جمهور نامزد شدید آمدید و در حقیقت البته حق شهروندی شما می گویید که ما رقیبیم چند روز آینده مشخص می شود. اگر آمده آید گزارش ارائه کنید درست ارائه کنید.

    وقتی می گویید در جنوب شهر درآمد می آید، صدور پروانه ساختمان در کل پایتخت کشور عزیزمان ایران در جنوب پایتخت کشور عزیزمان ایران در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مجانی است ما هیچ وقت اقتصادی نگاه نکردیم الا همان محله ای که شما در منطقه ۱۲ رفتید دیدار کردید زمین آن متعلق به وزارت مسکن است و ببینید چه ساختید؟ من متعجبم از شما به عنوان مدیری که اجرایی هستید و حاضر هستید که اینطور دستاویز سیاسی دیگران بشوید و حرف های غیر باطنی خودتان را بگویید اینجا این واقعا در حقیقت درست نیست.

    یا اگر بحث می شود ما بیاییم اختیار را به مردم بدهیم خیلی خوب است ما بیش از یک دهه شورایاری محلات را درست کردیم دولت محترم دو ماه قبل اعلام کرد که واگذاری کار به مردم را حق ندارید انجام بدهید شما واقعا این را دقت کنید که با صداقت جواب بدهید.

    ما معتقدیم اشکال اساسی دولت شما مجموعه کارها شما یا هر لحظه می گویید نمی شود، یا واقعا دفاع می کنید از کسانی که جز ۴ درصد هستند همین وام های یکه می دهند مردم قضاوت کنند هزار مسیر را جلوی شمامی گذارند که شما نتوانید وام بگیرید ولی در یک سال بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد وام می دهند در بانک مرکزی صداقت و بی صداقتی اینها است.

    ** اسحاق جهانگیری:

    من فکر می کنم که در زمینه پرسشها اجتماعی مجدد تاکید می کنم با برخوردهای گازانبری امنیتی و قضایی با فرهنگ و آسیب های اجتماعی مسئله حل نمی شود و بدتر اینکه با کتک زدن دستفروشان در خیابان ها و گروه ضربت حل نمی شود و فرهنگ انتقال یافته می شود در شهرستان ها که مادر دستفروش کتک بخورد. ما باید بدانیم که پرسشها اجتماعی و با فرهنگ مردم باید برخوردهایمان علمی باشد. در ارتباط با مطالبی که گفته شد اول اینکه اقای قالیباف فرمودند آیا کاندیدا شدید من نمی دانم که آیا شما جهت خودتان قائل شده است اید من حتما به صورت طبیعی هست. شما آیا برآشفتید؟

    *محمدباقر قالیباف: کسی که خانواده شهید است آیا دستاویز شده است است؟

    *اسحاق جهانگیری در سخنان پایانی:

    اولا بنده در دور هشتم، در برابر جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هم معاونش و هیچ کس نگفت این کار غیر طبیعی است یک جریانی به نام جریان اصلاح طلب شما از همه حقوق محرومشان کرده اید و می گویید که نباید بیایند، من به عنوان یک جریان اصلاح طلب آمده ام که بگویم که بعضی ها چه کرده اند با یک جریان ریشه دار؟ می خواهم بگویم که دولت یازدهم در چه شرایط جدیدی تشکیل شد آیا عده ای با ژست تازه آمده اند؟

    وقتی ما آمدیم جریان سیاسی چگونه بود؟ با آقای هاشمی، ناطق نوری چه کرد؟ همه را منزل نشین کردند به همه ضربه زدند رو در رو هم قرار داند. در فضای سیاسی ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند. میزان شغل سال ۸۵، ۲۲ میلیون بوده در سال ۹۱ باز ۲۱ میلیون بوده همون مدیر جمهور سابق مثل بعضی دوستان می گویند من دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می کنم. مردها بیکاری را ریشه کن کردن راهکار د ارد.

    راه خودش را دارد باید با روش خودش پیش برود. توجه به سیاستهای نظام اداری، توجه به سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، در آن چارچوب باید ما توجه کنیم. نظام اداری باید شفافیت داشته باشد فساد در آن بیرون برود.

    شریف ترین انسان ها کارمندان دولت آموزش و پرورش و بهداشت در دورترین نقاط کشور دارند به مردم سرویس می دهند ممکن است در بعضی جاها اشکال داشته باشند من در خصوص بحث حقوق ها در وقت دیگری صحبت می کنم. مهم این است که ما در این دولت هم آقای مدیر جمهور دولت و وزرا تاکید کردیم ما زبانمان جهت عذرخواهی از ملت الکن نیست هر جا اتفاقی افتاده که فکر می کنیم به نفع ملت نبوده از ملت عذرخواهی کردیم و حتما مورد نیاز باشد عذرخواهی می کنیم.

    مجری: شماره ۳ آقای قالیباف بفرمایید پشت تریبون.

    ** پرسش مجری: چه راهکار و برنامه موثری را جهت مقابله با چالش های زیست محیطی، مصرف بی رویه آب ، بیابان زایی مسئله عوض کردن اقلیم و پدیده ریزگردها پیشنهاد می کنید.

    ** محمدباقر قالیباف:

    بحث مربوط به بحران محیط زیست که واقعا باید بگوییم بحران محیط زیست از پرسشها جدی امروز کشور است یعنی ما در حقیقت امروز پرسشها جدی اقتصادی و بحران های اقتصادی تاثیرات جدی در حوزه اجتماعی گذاشته است.

    در حوزه محیط زیست ما با دو مسئله مهم و اساسی روبرو هستیم یکی ریزگردهاست در ریزگردها روندی که پیش رفته تا الان متاسفانه امروز نزدیک به ۲۰ استان یعنی تا مرکز پایتخت کشور عزیزمان ایران شاهد آن هستیم که تا اینجا آده است و پرسشها جدی دارد. البته حالا یک هنگامی که بحث این است که عنوان ریزگردها به آن طرف مرزها بر می گردد ما نمی خواهیم بگوییم این نیست ولی واقعا این چه سهمی دارد بخش قابل توجه آن به علت بی توجهی داخل است.

    همین اتفاقات اخیر اهواز را مردم می گویند ریزمرگ و واقعا زندگی ندارند این موضع محیط زیست دقیقا داخلی بود یعنی هنگامی که ما مالچ پاشی را رها می کنیم درختکاری را رها می کنیم و پرسشها اینجونه پیدا می شود و طبیعی است این پرسشها پیش می اید این کار باید یکی از بحث ها در حوزه اشتغال است جهت همین است ما اشتغال یک اشتغال پایار دارریم یک اشتغال عومی که مووضع جامعه است ما در اشتغال عمومی یک از بخش هایی که می توانیم جوانان را بکار بگیریم یکی از گیاهانی که می توانیم استفاده کنیم آیا استفاده نکنیم که الان بیاییم از عنوان حقوق شهروندی استفاده کنیم؟

    ما هوا را با بی تدبیری از مردم گرفتیم و بعد می گوییم عذ رخواهی می کنیم ما در عنوان هوا در کلانشهرها در همین پایتخت کشور عزیزمان ایران ما گفتیم این موضع قابل حل است در ابتدای دولت گفتم طرح دادیم و گفتند که ما می رویم خودمان اجرا می کنیم. ماشینی که ۳۰ سال کار کرده دوباره می آورند ناوگان حمل و نقل. مسئله محیط زیست مثل مسئله بحران اقتصادی و اجتماعی امروز حل نشده آیا نشده؟ به خاطر اینکه این دولت الان هر صحبتی اینجا شنیدید می فرمایید این نمی شود پول می خواهد، این نمی شود ما نمی توانیم مردم باید چکار کنند؟ ما می توانیم ظرفیت مشخص است نگوییم این حرف شعاری است.

    شما می گویید که ما آی تی را اجرا کردیم آیا در این حوزه نتوانستید بین کسانی که بهره مند هستند و نیستند آیا نتوانستند؟

    ** اسحاق جهانگیری در نقد سخنان قالیباف:

    بحث های زیست محیطی جزو مهمترین مباحثی است که هم مردم کشور عزیزمان ایران در مورد آن حساس هستند هم دولتها وظیفه دارند که کارها یجدی انجام بدهند. ما فکر می کنیم در پایتخت کشور عزیزمان ایران در همین دوره دولت یازدهم علیرغم اینکه ما با پرسشها عدیده روبرو بودیم به تعابیری که مدیر جمهور داشتند دولت میحط زیست یک یاز کارها اسیاسی انجام شده است در حوزه محیط زیست است هم در عنوان دریاچه ارومیه جزو نخستین مسئله ما بود.

    هم در زمینه خودروها و خارج کردن بنزین پتروشیمی ها که بنزن آن بسیار اوج بود در دولت گذشته در همین پایتخت کشور عزیزمان ایران اجازه داده می شد که بنزین پتروشیمی مصرف بشود و متاسفانه به علت استفاده از آن سرطان زا بود و به طور کامل از بین بردن شد. در کلانشهرها و شهرهای بزرگ در بیش از ۴۰ شهر الان بنزین یورو ۴ استفاده می شود.

    خودروسازان مکلف شدند رعایت کند. ریزگردها طبق مطالعات بین المللی هم قبول کرده است ۷۰ درصد آن منشاء آن خارجی است مرز عراق و سوریه یا مرز اردن یا عربستان هست. ما در گفتگوهای بین المللی به صورت جدی دنبال این هستیم باید حل شود. در زمینه خوزستان کار خاص ای انجام گرفته هم بحث کارون بحث ۵۵۰ هزار هکتار، بحث هورالعظیم من فکر می کنم کارهای مهمی انجام شده است است.

    آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، بگوید همین زباله های جلوی منزل مردم چطور نتوانسته تفکیک بکند؟ کدام شهری مثل پایتخت کشور عزیزمان ایران اینطوری زباله جمع می کنند؟  ایشون شهردار سازه هست. همین ۱۰۲ طبقه چه کمکی کرد به ترافیک تهران؟ شما مسئول این شهر هستید در حد شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران نه زیاد آب، فاضلاب و … در حد وظایف شهردرای بیاید یک گزارش به مردم بدهد بگوید من این کار را انجام داده ام.

    ما در عالی ترین دانشگاه های داخل کشور درس خواندیم دانشگاه شریف صنعتی، ما مدیریت قبل داریم، شما مدیریت مدرن دارید؛ با برخوردهای تند نظامی نمی شود شهری مثل پایتخت کشور عزیزمان ایران را مدیریت کرد با روش های علمی باید انجام داد.

    ** سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان قالیباف:

    مسئله محیط زیست مسئله بسیار مهمی است به نحوی که در قانون اساسی جزو اصول و قوانین آمره هست. یعنی هر توصیه اقتصادی فرع بر محیط زیست هست. در هر جا کارخانه بزنیم باید ببینیم مسئله میحط زیست آن حل شده است است یا خیر؟ واقعا این حساسیت خاص می خواهد نسبت به این امور. من هنگامی که رفتم آستان قدس دیدم که ۱۰ درصد سهام را دارد در جنگل های شمال دارد فعالیت می کند. من به مدیر شرکت میحط زیست گفتم که شما تمام فعالیت های اینها را قطع کنید.

    در مسائلی که امروز در کشور وجود دارد من فک رمی نم که مسئله خزوستان پرسش اینکه ایا قابل آینده نگری بود دو سقابل پیشگیری بود سه قابل برخورد متناسب بود یا خیر؟ من اینها می گویم بحث این دولت و آن دولت نیست بحث این است که در خصوص مسئله ترساندن محیط زیست به آن گرفتاریم.

    محیط زیست را نه به عنوان یک محدودیت بلکه به عنوان یک اشتغال می توان قرار داد. بسیاری از کارهای کشاورزی و باغداری را می توانه در این حوزه حل کرد. نمی گویم در کشرو کمبود آب نیست نمی گویم نزولات آسمانی کافی است ولی حتما مدیریت آب مسئله ماست نه کمبود ما اگر همین آبی که در کشور وجود دارد مدیریت بشود می تواند پرسشها را کم کردن بدهد.

    ** سیدمصطفی میرسلیم در نقد سخنان قالیباف:

    از نظر زمانی چطور می شود که پرسشها بیابانزایی را حل کرد؟ آیا تمرکز این جمعیت در محدوده پایتخت کشور عزیزمان ایران ایجاد مزاحمت جهت ساکنان آن می کند؟ به نظر شما چه موانعی جهت توسعه حمل و نقل عمومی بویژه با استفاده از مترو وجود دارد که می تواند جوابگوی نیازهای مردم باشد؟ یک مسئله دیگر که داشتیم مسئله استفاده بی رویه از آبهای سطحی و زیر زمینی بود که این هم جهت ما پرسشها بغرنجی آفریده است به صورتی که بازگشت ناپذیر خواهد بود متاسفانه بسیاری از سفرهای زیرزمینی ما دیگر به حالت گذشته خود بازنخواهند گشت. فکر نمی کنید خود این احیای جنگل ها راهی جهت اشتغال جوانان نیست؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء در نقد سخنان قالیباف:

    من حقیقتا متاسف هستم که برنامه ششم توسعه ما فقط مجموعه ای از آمال و آرزوهاست شاید توصیه شده است که هنگامی که خداوند می فرماید کنف یکون ما هم یک چنین تصوراتی از خودمان داریم که همه کارها را باید انجام بدهیم و باید همه اولویت ها را در داخل کشور انجام بدهیم.

    ** محمدباقر قالیباف در سخنان پایانی:

    شما دولت ۴ درصدی هستید چون در داخل مردم نیستید. امروز افتخار شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران این است که از زباله برق تولید می کند شما یک بار از اتاق تان بیرون بیایید و بیبنید مابقی کمپوست می شود و در کشاورزی استفاد می شود. اگر جهت شما آقای مهندس اشاره کردند آلودگی هوا مهم بود قانون را اجرا نکردید پول حمل و نقل نه به پایتخت کشور عزیزمان ایران به هیچ شهری ندادید امروز مترو را با ۳۰۰ کیلومتر ساختید با ۷۰ کیلومتر تحویل گرفتید.

    ما در این دوره بیش از ۲۰ هزار هکتار جنگل کاری در اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران کردیم و امروز رسیدیم به ۳۹ هزار هکتار با ۱۱ هزار هکتار کل پایتخت کشور عزیزمان ایران کمربرندی آن اجرا می شود اگر بحث بلندمرتبه سازی را شما می گیید این قانون دولت ۴ درصدی هست. وزارت راه شما و وزارت راه شما شورای عالی شهرسازی است ما کار اداری آن را انجام می دهیم. اینها را شما اگر می گویید بحث مربوط به مهاجرت این دشت پایتخت کشور عزیزمان ایران حداکثر امروز ۲۴ درصد جمعیت کشور آمده اینجا. کی این کار را کرد؟ به خاطر مهاجرت به خاطر پرسشها اقتصادی به خاطر همین رو داشتن که از جای دیگر امکانات بیاید.

    بحث از صداقت و اخلاق می گویید همه دیدید و شنیدید که جنابعالی گفتید من تحول ۱۰۰ روزه اقتصادی انجام می دهم. بعد شما گفتید نه کسی این را گفته عقل ندارد من می گویم که صداقت ندارید و به اضافه آن.

    شما در این بخش بدانید که مردم ما واقعا امروز کشور را من با جدیت این را می گویم این ۴ درصد همین دلالان زالو صفت هستند که امروز می ایند شما می گویید بله با آن فرد برخورد کنند و گرفتند ولی شما می گویید در زندان است چه کسی از او تقدیر کرد؟ به عنوان کسی که نمونه کار اقتصادی انجام داده است متاسفم که این کار را انجام می دهید دولت گذشته به بنده چه ربطی دارد شما می دانید که منتقد دولت گذشته من بودم.

    دولت گذشته کارهای خوبی هم کرده است مهمترین کارش این بود که طرفدار محرومین بود. می رفت روستاها شما از پایتخت کشور عزیزمان ایران تکان نمی خورید. شما می روید مرکز استان یک ساعت و دو جلسه بر می گردید کدام کار مردم را حل کردید؟ مردم می دانند که این کشور ظرفیت و اعتبارات دارد واقعا می شود ارز کشور را جناب آقا یجهانگیری که شما زیاد اینجا هستید.

    شما امروز آمدید کمک حال روحانی؛ آقای جهانگیری این از پدیده هاست شما به این توجه کنید که این پرسشها و این پرسشها است ارز کشور می تواند به دو برابر تبدیل بشود نه با یان سیستمی که شما رانتیش کنید و بدهید که ۱۰ هزار یملیارد تومان منفعت ببرند.

    در پایتخت کشور عزیزمان ایران مسئله آن مرتبه سازی هست؛ اراک،کرج، خوزستان و … مسئله آن چیست مدیریت شما مدیریت سنتی است اعتقاد همه جوانان است حتی اعتقاد به واگذاری کردن به مردم را ندارید؟ شورایاری را چه کسی گفت منحل کنید؟ یکی از برنامه هایی که در دستور کار من است کار من این است که اختیارات و تصدی گری را به مردم واگذار کنیم.

    در آخر وقت رسمی مناظرات روحانی: دو مورد تهمت و دروغ گفته شد که اگر وقت باشد من جواب بدهم. چون دورغ گفته شد و من باید پاسخ بدهد که مجری در پاسخ به روحانی گفت این عنوان را باید کمیسیون نظارت بر تبلیغات تعیین کند.

    ** بخش دوم مناظره **

    ** مجری: می رسیم به بخش دوم و سوم برنامه مناظره امروز که تقدیم شما می شود همانطور که من در جریان برگزاری بخش اول مناظره خدمت شما عرض کردم در بخش دوم هر کدام از نامزدها به قید قرعه به سوالی که باز هم به قید قرعه گزینش می شود به مدت دو دقیقه پاسخ خواهند داد و در انتها هم هر کدام از نامزدها سه دقیقه وقت جمع بندی خواهند داشت.

    ** سوال: مهمترین برنامه دولت شما در ایجاد تعادل بین اشتغال بانوان و صیانت از نقش آنها در خانواده چیست؟

    ** حسن روحانی:

    مسئله اشتغال بانوان اهمیت فراوانی دارد و در این دولت یک اقدام بسیار مهمی انجام گرفته یعنی اشتغالی که در این دولت جهت جوانها ایجاد کرده ایم مجموعا حدود ۷۰۰ هزار شغل جهت بانوان است و در استخدام اخیری هم که ابلاغیه آن تایید شده است بود جهت مردها و ما آن را لغو کردیم و گفتیم که بانوان و مردها آزاد هستند زن ها ۵۳ درصد موفقیت به دست آوردند و موفق شدند جهت استخدام در امتحانات ورودی و همه چیز بنابراین مسئله استفاده از زن ها جهت اشتغال با توجه به اینکه امروز در دانشگاه ها بیش از ۵۰ ردصد از دانشجویان ما دختران ما هستند بانوان هستند و استعداد یکه آنها دارند جهت کار و فعالیت و در بعضی از زمینه ها استعداد آنها بیش از مردها است در بعضی زا زمینه ها ممکن است مردها استعداد بهتری داشته باشند.

    بنابراین مسئله اشتغال مسئله مهمی است صیانت از اینها هم بسیار مهم است و ما باید کاری کنیم که خانواده ها ما استحکام داشته باشند همه پرسشها اجتماعی وقت ما محاسبه می کنیم یک یاز عوامل و دلایلش این است که استحکام خانواده های ما زا بین رفته صیانت خانواده هیا ما زا بین رفته و متاسفانه ما نتوانستیم همه اعضای خانواده را جهت جامعه امروز و شرایط امروز آماده کنیم جهت فعالیت.

    ** مجری: سهم و نقش دولت در حل مسئله ترافیک به چه میزان است راهکار موثر دولت شما جهت حل معضل ترافیک کلانشهرها چیست؟

    ** سیدمصطفی میرسلیم:

    یکی از پرسشها بغرنجی در کشور ما رخ داده عدم توجه به ترابری عمومی بوده که موجب شده است از سرمایه های مهمی از مردم در راه بندان ها هدر برود. سوخت بسیار زیادی هدر برود و وقت مردم ضایع بشود و اعصاب مردم خرد شود. چاره این عنوان را ما در سیاست های کلی ترابری مشخص کردیم و متاسفانه با سستی و ضعف در اجرا مواجه بودد و آن اصالت دادن و اولویت دادن به ترابری عمومی بوده این اولویت دادن به ترابری عمومی یعنی استفاده از امکانات شخصی خودروی شخصی باید تحت الشعاع استفاده از امکانات عمومی قرار بگیرد و بنابراین صنایع ما باید خط تولید خودشان را از وضع کنونی که استفاده از خودروهیا شخصی است عوض کردن بدهند به سمت امکانات ترابری عمومی و این امکانات ترابری عمومی.

    باید به شکل بویژه راه آهنی توسعه پیدا کند در حال حاضر ما در پایتخت کشور عزیزمان ایران و در بعضی از شهرهای دیگر از مترو استفاده می کنیم ولی کفاف نمی دهد لذا اوقات مردم هنوز بسیار تلف می شود فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از امکانات ترابری عمومی بر عهده دارد که باید گسرتش کند. در این زمینه دولت با رافرهم آوردن تسهیلات بسیار وظیفه مند است و باید این کار را بکند فرقی ندارد در پایتخت کشور عزیزمان ایران یا شهرهای دیگر.

    ** مجری: جهت حفظ و تقویت موقعیت اجتماعی نخبگان و پویند پایدار آنان با مرکز تصمیم گیری علمی و صنعتی چه طرح و برنام ای دارید؟

    ** اسحاق جهانگیری:

    من یک جمله عرض کنم چون بحث های اجتماعی و آسیب های اجتماعی بحث شد به فضل الهی ملت کشور عزیزمان ایران هم هویت دینی و ملی و علاقه مندی به نظام در همه پایش ها نشان داده که بسیار عالی است به ایرانی وبدن خوشان افتخار می کنند وضعفت را نه سیاه می بینم که قابل حل نباشد و بسیار امدواریم که پرسشها اینده کشور قابل حل است.

    امروز کشور ما از دانش بسیار بالایی برخوردار است نخبگان کشور در همه جا حضور دارند  بزرگترین سرمایه کشور هستند بنیاد ملی نخبگان معاون علمی مدیر جمهور یکی از وظایفش این است که نخبگان کشور به صورت منظم شرکت دهی بکنند که بتوانند در توسعه کشور استفاده کنند ما هر جا با مشکلی روبرو شدیم و داشتیم در آینده مهمترین تکیه گاهمان نخبگان کشور هستند با کمک همین نخبگان وضع علمی کشور در رتبه بسیار عالی است در گزارشی که اخیرا دو مجمع بین المللی داده است رتبه علمی کشور عزیزمان ایران هم در سط منطقه و در سطح بین المللیا خوبی است از نظر فناوریهای نو با کمک نخبگان به دستسرسی خوبی دست یافتیم. ارتباط دانشگاه با مراکز تولید به با مراکز صنعت باید برقرار شود. ما راهکارهای عملیاتی جهت ارتباط دانشگاه با صنعت، ارتباط دانشگاه با مراکز تولیدی پیدا کردیم و فکر می کنیم که اگر این ارتباط به صورت جدی در مراکز پژوهشی در فناوری مستقر شود حتما از توان نخبگان و دانشمندان کشور استفاده خواهد شد.

    ** مجری: بفرمایید برنامه شما در جهت تقویت فرهنگ پهلوانی در محیط های ورزشی و مقابله با آسیب هیا اخلقای موجود در محیط ها و مسباقات ورزشی چیست؟

    ** سیدابراهیم رئیسی:

    ورزش امری بسیار مهم است جهت همه آحاد جامعه به خاص جوانان کشور ما استعداد این را دارد که کاملا چه در ورزش حرفه ای چه در ورزش قهرمانی چه در ورزش همگانی و چه در ورزش تربیت آموزشی مقام بالایی داشته باشد. نسبت به روزشهای دیگر بخش هایی است که ورزش همگانی را یک خرده مردم دنبال می کنند با حمایت دولت ورزش قهرمانی بسیار اهمیت دارد و باید دولت سرمایه گذاری کند مدال آوری جهت کشور بسیار اهمیت دارد جواان برومند در میدان ورزش باید برایشان سرمایه گذاری شود ما د ر این عرصه که ارزآوری است یکی از میادین آن ورزش است.

    بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین که الان نام آور شدند مثل برزیل و آرژانتین یک درآمدهای جدی آنها حوزه ورزش هست. ورزش پهلوانی و قهرمانی باید در کشور جهت دولت یک اولویت جدی تلقی بوشد و در این قضیه سرمایه گذاری کند با بخش های مسئول در این حوزه به نظر من جوانان در این قضیه حامی هسنتند بخش های یکه خودشان به ورزش فکر می کنند حتما حمایت می کنند و اینجا وظیفه دولت است که بتواند در سرمایه گذاری روزش قهرمانی و با حمایت های ورزشهای دیگر کامالا در عرصه ورزش جامعه را با نشاط نگه دارد و این بالندگی را ایجاد کند که اقتصاد ورزش بتواند کارآمد باشد و در جهت رونق این قضیه بتوانیم در عرصه های مختتلف موفق باشیم.

    ** مجری: با توجه به خطر پیر شدن جمعیت در صورت یکه مدیر جمهور شوید مهمترین طرح و برنامه شما در جهت زیاد کردن قیمت زیاد کردن جمعیت چیست؟

    ** محمدباقر قالیباف:

    چون انتهای پارت اول اقای روحانی مطلبی را مطرح کردند که من درست نگفتم می گویم مردم آماری که من گفتم در حقیقت این پدیده ای که ما با آن روبرو هستیم که به دوربین نگاه می کنیم و حرف می زنیم و بعد می گوییم آن حرف درست نیست درخصوص آن تحول اقتصادی، گفتید که این سایت ها بی نام و نشان هست. (با نشان دادن تصویر) این خبر خود سایت است من خواهش کردم که تصویر و نطق ایشان را در نطق های انتخاباتی در همین تلویزیون پخش کنیم که اجازه ندادند.

    این کار واقعا کار خوبی نیتست که شما می فرمایید ولی حتما تهمت زدن کار درستی نیست و اینگونه بیان کردن نیست. ولی عنوان جوانان مهمترین عنوان امروز ماست. ما متاسفانه باید بگوییم بزرگترین وقت ما که نیرهای جوان ما هستند امروز به حضار همان نکات که گفتم به خاطر همان ۴ درصدها به حضار رانت خواران به خاطر پرسشها غیر اصولی نتیجه آن این شده است که جمعیت جوان ما از آن استفاده نشود. بدانید که ما در سال ۱۴۰۰ با این مسئله روبرو خواهیم شد که جمعیت ما پیر خواهد شد.

    ** مجری: چه اقدام عملی جهت بازگشت ایرانیان دارید؟

    ** سیدمصطفی هاشمی طباء:

    طبیعتا فضای کسب و کار و فضای جامعه موجب می شود که گرایش به بازگشت و سرمایه گذاری و استفاده از امکانات کشور صورت گیرد. در حقیقت با شناسایی افراد نخبه و نیز با ایجاد تسهیلات مقرراتی و همینطور سرگردان نکردن آنها در ادارات ، به صورت یک مجموعه ای که به آنها اجازه کار در کشور و اجازه سرمایه گذاری داده شود و نیز اجازه استخدام بدون قید و شرط و بدون هرگونه تشریفات داده شود ، موجب می شود که بسیاری از ایرانیان نخبه خارج از کشور به داخل برگردند.

    من مطلع هستم که امروز در یکی از ایالات های آمریکا بسیاری از کارشناسان نفتی ما در آنجا مشغول فعالیت هستند که مایلند به کشور برگردند و خدمت کنند ولی به هر حال ضوابط پیچیده و مشکلاتی که در ارائه خدمات به اینها در داخل کشور وجود دارد باعث می شود که تردید کنند.

    حتی بعضی چند ماهی در پایتخت کشور عزیزمان ایران هستند و امکان استخدام ندارند به خصوص اینکه هنگامی که که کسی در آنجا با درآمد ۴ یا ۵ هزار دلاری زندگی می کند، توقع نباید داشته باشیم که در اینجا با ۳ یا ۴ میلیون تومان بتواند زندگی کند. لذا باید امکانات فراهم شود و از سرگردان ماندن آنها جلوگیری شود و طوری شود که بتوانند به سهولت به کار خودشان در کشور ادامه دهند. البته علاقه جهت حضور آنها در داخل کشور وجود دارد.

    ** وقت اضافی کاندیداهای ریاست جمهوری **

    ** جمع بندی سیدمصطفی هاشمی طباء: جمع بندی بنده از مباحث مناظره امروز این است که به هر حال همه دغدغه کار و خدمت دارند. ولی در عین دغدغه مندی بسیاری از وظایفی که زیاد از حد و حدود امکانات دولت است را برخودشان تحمیل می کنند و در عین حال نوعی برخورد می شود که خدمات دولتها فراموش می شود. در صورتی که دولت ها خدمات بسیاری انجام داده اند. به هر حال دولت ها باید اولویت کاری داشته باشند.

    در برنامه ششم توسعه از دید بنده اولویت ها باید حتما رعایت شود. دولت سیاست گذاری دقیق و به دور از بروکراسی های مرسوم را باید انجام دهد. سرمایه کارآفرینان و بخش شخصی و تلاش آنها باید محترم شمرده شود و زمینه برایشان و به خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی نیز باید حتما صورت بگیرد.

    شخصا اعتقاد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان در بحث زیستگاه ایران، میراث گذشته خداوند و محیط زیست جهت ما داشتند، به همین علت هم بنده در درجه اول بر حفظ کشور عزیزمان ایران همراه با اصلاح کشاورزی، پیگیری به محرومین، مستضعفان، بیماران، معلولین، بی سرپرستان را در حداقل یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت اعتقاد دارم و همینطور مشخصا به سرمایه گذاری در صنعت کشاورزی و خدمات هم اعتقاد دارم.

    همچنین بر جهانگردی و توریسم جهت ایجاد اشتغال کامل نیز تاکید دارم و اعتقاد دارم هر اشتغالی با ارزش نیست و اشتغال باید ارزش افزوده داشته باشد و تولید نیز باید با کیفیت صادراتی و قابل صادرات به خارج از کشور باشد تا اشتغال معنای خودش را بیابد.

    ** جمع بندی حسن روحانی: من می خواستم یک جمع بندی راجع به سرمایه های اجتماعی و کل پرسشها اجتماعی داشته باشم ولی چون سه نسبت به من داده شد که نادرست بود از وقت استفاده می کنم و توضیحاتی می دهم. اولا برنامه ۱۰۰ روزه که من در آن دور هم گفتم معمول است در دنیا افرادی که کاندیدا می شوند یک برنامه ۱۰۰ روزه و یک برنامه ۴ ساله می دهند هم هم یک برنامه ۱۰۰ روزه داشتم که در انتهای آن آمدم و گزارش دادم که یکی از آن برنامه ها توافق هسته ای بود که در مدت ۱۰۰ روز توافق موقت ژنو انجام شد بعد این حرف روشن است و نحوه بیان باید دقیق باشد.

    در مورد شغل من در یک مصاحبه ای گفتم اگر گردشگرها را بتوانیم جذب کنیم و ۱۰ میلیون گردشگر در سال اضافه کنیم این عنوان می شود. صادرکننده ها جلسه ای گذاشتند و از من دعوت کردند و من هم رفتم جهت سخنرانی. آنجا یک عده ای به عنوان صادر کننده برتر بودند جوایزی را آوردند و ما هم این جوایز را دادیم و اصلا نمی دانستیم و نمی شناختیم که آنها چه کسانی هستند.

    ** محمدباقر قالیباف در پاسخ به روحانی: مدیر محترم قوه قضائیه مصاحبه ارزش است که گفتند همین آقایی که الان در زندان است به ستاد شما کمک می کرده است.

    ** حسن روحانی: آقای قالیباف ستاد من این عنوان را تکذیب کرده و همه هم شنیده اند. او یک ادعایی کرده است یک آدم مفسد محکوم به اعدام حرفی را زده به نقل مفسد که نمی شود تکیه کرد. من از همین جا به مردم می گویم هر سه مورد دروغ محض بوده است.

    ** مجری: مردها جهانگیری و قالیباف به علت آنکه از وقت خود استفاده کرده بودند، دیگر فرصتی جهت جمع بندی ندارند.

    ** جمع بندی سیدابراهیم رئیسی: به نظرم یکی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی این است که دولت ها بعد از آخر کارشان حالت اپوزیسیون می گیرند در حالی که باید راجع به ۴ سال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشند. اینجا بحث اصلاح طلب و اصولگرا نکنیم. بالاخره مردم باید مسکن داشته باشند یا نه.

    یک میلیون مسکن باید اجرا شود آقای روحانی پرسیدند آیا می شود یا نه، آقای روحانی این عنوان متن برنامه ششم است و دولت باید به قانون عمل کند. دولت اگر می خواهد دولت باشد باید بر مبنای قانون عمل کند و اگر نخواهد به قانون عمل کند نباید به میدان بیاید.

    اولین وظیفه قانونی مدیر جمهور عمل به قانون هست. اتفاقا ما برنامه داریم که یک میلیون شغل اجرا شود. نشاط جامعه ایجاب می کند واقعا زندگی محرومین و این وضعیتی که بی شغل ها و بی مسکن ها دارند با یک اراده جدی اینها را تحقق بخشید. اقدامی که راجع به زیاد کردن کمیته امداد مطرح شد اقدام خوبی است ولی ای کاش به جای چند ماه آخر دولت از ابتدا انجام می شد.

    جمع بندی سید مصطفی میرسلیم: در نظام جمهوری اسلامی سرمایه مهم ما نیروی انسانی هست. من به کمک شما ایرانیان شاداب، متدین، وطن دوست، جمع گرا و قانونگرا به فضل خدا خواهیم توانستم پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان ایران را به دور از مشاجرات سیاسی میسر سازیم. راه های آن از لحاظ اجتماعی که مبحث امروز ما بود اول اصالت دادن به کانون خانواده و تشکیل و تسهیل آن بر مبنای سبک زندگی شایسته و به دور از تجمل است.

    دوم بها دادن به آموزش و پرورش و جایگاه معلمان شریف و دانش و مهارت و تربیت نسل جوان با اصلاح ساختار آموزش و پرورش هست، سوم با توسعه بهداشت و درمان و تامین اجتماعی و تامین سلامت جسمی، روانی و معنوی جامعه و چهارم با ارتقای سرمایه اجتماعی با بها دادن به مردم و تسهیل همکاری و نظارت عمومی و در نتیجه زیاد کردن اعتماد مردم به دولت، پنجم با برطرف فقر و بیکاری بر مبنای تولید ملی جهت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و ششم با چاره جویی معضل اعتیاد و پیگیری به معتادان به عنوان بیمار و به سوداگران فوت به عنوان مجرم و هفتم با اصلاح فساد اداری گسترده به کمک خود مردم و نظارت عمومی آنها و هشتم با برطرف معضل حاشیه نشینی که نوعی آوارگی از طریق توزیع مناسب جمعیت با توجه به ظرفیت های اجتماعی وقابلیت ها و مزایای مناطق متفاوت کشور که نادیده گرفته شده است است و نهم با پاسداری عالمانه و مدبرانه و فنی از محیط زیست با اتکای آشنایی آسیب ها در تماس با مردم که در ۲۰۰ شهر کشور با مردم داریم و به کارگیری موفق ۴۰ ساله ای که خودم در خدمت شما داشته ام.

    منبع : خبرگزاری تسنیم

    واژه های کلیدی: محمدباقر قالیباف | آسیب های اجتماعی | سرمایه گذاری | اشتغال جوانان | برنامه ریزی | سرمایه گذار | دکتر روحانی | حسن روحانی | استفاده | ایرانیان | برنامه

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶

    متن کامل سخنان کاندیداها در نخستین مناظره ریاست جمهوری ۹۶


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار